Kijken naar het geheel

Bij de integratieve coaching van kinderen en jongeren staat de persoon als geheel centraal, met al z’n unieke fysieke, emotionele, gedragsmatige en mentale aspecten. Verandering van één van de aspecten, leidt tot verandering op andere gebieden. Ander gedrag aanleren heeft bijvoorbeeld alleen een duurzaam effect als de mentale overtuigingen ook aangepakt worden en het een fijn gevoel oplevert, zodat je het ook daadwerkelijk vol kunt houden. Integratieve coaching en counseling pakt het probleem zo veel mogelijk bij de kern aan.

De systemische zienswijze gaat ervan uit dat iedereen deel uitmaakt van meerdere systemen die elkaar onderling beïnvloeden, zoals de familielijn, het gezinssysteem en het schoolsysteem. Ieder individu streeft ernaar erbij te horen. Niemand wil worden buitengesloten. Soms kost dat bovenmatig veel energie. Dat kan bijvoorbeeld tot uiting komen in lastig gedrag, in stroeve onderlinge verhoudingen tussen ouder en kind of tussen leeftijdgenoten onderling.

Als iets “niet lijkt te kloppen”, zonder dat je er echt de vinger op krijgt, is het vaak zinvol om naar het systeem als geheel te kijken. Vanuit deze visie blijft een traject niet beperkt tot de persoon om wie de hulpvraag draait, maar wordt altijd in overleg, en stap voor stap, bekeken welke mogelijkheden er nog meer zijn om de situatie voor alle betrokken partijen te verbeteren.

‘Mirjam stelt goede vragen en ziet het kind, de ouders en zichzelf in een heldere driekhoeks-verhouding, waarin ieder elkaar versterkt.’