Dit ben ik
Dat opgroeien en opvoeden geen eenvoudige opgave is, weet ik uit eigen ervaring. Ik ben moeder van twee tieners. Opvoeden doe je naar beste eer en geweten en toch pakt het niet altijd uit zoals je zou willen. Dan kan een steuntje in de rug voor jou als ouder èn voor je kind soms best prettig zijn. Ik zie het dan ook als een voorrecht om samen met jou te werken aan het levensgeluk van je kind.
Dat doe ik door volledig af te stemmen op het kind. Niet alleen mijn houding, maar ook de manier waarop en de middelen waarmee ik met het kind op zoek ga naar de beste oplossing voor zijn of haar probleem. Ik merk dat kinderen zich hierdoor snel op hun gemak voelen.
Mijn werkwijze is interactief, oplossingsgericht en op-maat. Of we nou in de praktijkruimte zijn of in de natuur. Zo zorg ik ervoor dat de begeleiding tegelijkertijd leuk en effectief is.
Mijn belangstelling voor culturen, talen en denkwijzen, heeft mij de hele wereld over gebracht. Het heeft mij een open, nieuwsgierige blik opgeleverd, die zich vertaalt in een warme stijl van werken, vanuit gelijkwaardig en respect.
‘Door de liefde, rust en warmte die Mirjam uitstraalt was ons kind meteen op haar gemak.’
Opleidingen
Bij de Nederlandse Academie voor Psychotherapie heb ik het EAP-erkende diploma behaald voor integratief kinder- en jongerencounselor. Deze meerjarige opleiding biedt een gedegen achtergrond in psychosociale- en medische kennis. Daarnaast wordt uitgebreid aandacht besteed aan de persoon achter de professional, middels leertherapie en supervisie.
Bij de Kernkracht Academie heb ik mijn integratieve kennis en visie verbreed en verdiept met een holistische, systemische benadering. Dit betekent dat ik niet alleen kijk naar het individu als geheel, maar ook naar de diverse systemen waar het individu deel van uitmaakt, zoals het familie- en gezinssysteem. Vanuit dit perspectief wordt helder hoe individuen met elkaar verbonden zijn en wat de effecten zijn van hun onderlinge interactie. Een van de methodes waarmee ik dit inzichtelijk maak is een opvoedopstelling, waarover ik alles heb geleerd bij de Praktijk voor Kwaliteitsopvoeding en Opvoedopstellingen.
De wens om te werken met een hond komt voort uit mijn ervaring als puber met het effect van een hond op het mentale welzijn. Werken met een hond als co-coach is een vak apart. Als coach dien je oog te hebben voor het welzijn van alle partijen. Dat vraagt om kennis van hondengedrag en een gedegen opleiding op het gebied van het werken met honden in de psychosociale hulpverlening. De afgelopen jaren heb ik deze kennis vergaard bij Topdog, de Tinley Academie en de Kernkracht Academie.
De basis voor het werken met honden, ligt echter in het werken ZONDER honden. De hond is, net als andere interactieve middelen, een middel om het doel te bereiken. De coach bepaalt of de hond het aangewezen middel is om het kind of de jongere verder te helpen.
Inmiddels heb ik met diverse honden gewerkt, waaronder ook met honden van cliënten. Telkens is het weer magisch om te ervaren hoe de hond bijdraagt aan ieders veranderproces.